ultrafialové záření
17.6.2019
Kategorie: Kosmetika, Nezařazené, Zdraví

UV záření: Kdy pomáhá, kdy ubližuje a jak se proti němu chránit?

Jakmile otěže roku převezme léto, začne být logicky aktuální i otázka zdravého opalování a výběru toho správného opalovacího krému. Že se máme natírat přípravky s dostatečným ochranným faktorem, víme všichni. Proč tomu tak ale je, před čím nás opalovací krémy chrání a co by se stalo, kdybychom je nepoužívali?

Zákeřné ultrafialové záření

UV zářeníBez slunečních paprsků nelze existovat. Slunce, jeho světlo a teplo potřebujeme k životu všichni. V nadměrných dávkách se však může proměnit ve zbraň otočenou proti naší kůži. Proč? Negativní účinky hledejme v ultrafialovém záření – UV záření – (z angl. ultraviolet), které je jednou ze složek slunečního spektra. Patří do něj UVA, UVB a UVC paprsky.

  • UVA je dlouhovlnné záření a proniká do hlubokých vrstev kůže (dermis).
  • UVB jsou krátkovlnné paprsky, pronikají do svrchní vrstvy kůže (epidermis).
  • UVC dokáží proniknout do nejhlubších vrstev kůže (hypodermis).

Paprsky UVC nás nemusí trápit, ačkoli se řadí k těm nejagresivnějším. Při vstupu do atmosféry je na štěstí pro nás téměř plně pohltí ozónová vrstva. Na pozoru se však musíme mít před UVA a UVB zářením. V nadměrných dávkách by nám totiž toto záření přineslo více škody než užitku.

UVB

Pravdou je, že krátkovlnné UVB záření je pro naše tělo prospěšné. Díky němu je kůže stimulována k výrobě vitaminu D3zajistí nám hezké opálení. (Přečtěte si, proč je pro nás vitamin D důležitý.)

Na to však úplně stačí, když na sluníčku pobydeme 15–20 minut denně. Jakmile budou dávky UVB příliš vysoké, převládnou negativa nad pozitivy.

UVB záření představuje pouze 5 % z ultrafialového záření a je částečně pohlcováno ozónovou vrstvou. Vzhledem k tomu, že ozónová vrstva je na některých místech planety zesláblá, jsme nyní ohroženi UVB zářením více, než to mu bylo dříve. UVB neprochází přes mraky ani přes sklo (naopak UVA projde i mraky viz níže).

Co způsobuje UVB záření?

+ opálení kůže (aktivuje buňky melaninu zodpovědné za změnu barvy – hnědnutí – kůže)

+ stimuluje tvorbu vitaminu D3 v organismu

+ v malých dávkách podporuje léčbu lupénky a chronických ekzémů

– Zarudnutí pokožky, spáleniny

– Podráždění očí

– Alergické reakce na kůži

– Při opakovaném a intenzivním slunění může vážně poškodit DNA buněk, tím podporuje riziko vzniku rakoviny kůže

Písmeno B v názvu UVB znamená „burns“ = bronzové opálení, ale také spálení.

UVA

Až 95 % ultrafialového záření je tvořeno právě UVA paprsky. Problémem UVA záření je fakt, že proniká hluboko do kůže, kde poškozuje pojivovou tkáň a buňky kolagenu, které se starají o to, aby naše pokožka byla pružná a hladká.

Před UVA se musíme mít na pozoru, i když je venku právě pod mrakem. Paprsky UVA totiž procházejí mraky i sklem (na rozdíl od UVB). Opálit se proto můžeme i při zatažené obloze nebo při řízení auta, když na nás praží slunce přes sklo. Na druhou stranu ale UVA paprsky nemohou kůži spálit.

Co způsobuje UVA záření?

+ proniká hluboko do kůže, kde působí tmavé opálení

+ jeho působením se nespálíme

+ v přiměřených dávkách léči atopické dermatitidy a lupénku

– zároveň ale poškozuje buňky kolagenu v hlubokých vrstvách kůže

– urychluje stárnutí kůže, ztráty pevnosti pleti a vznik vrásek

– sluneční alergie, vyrážky

– pigmentové skvrny

– produkuje volné radikály, vysoká koncentrace UVA přispívá stejně jako UVB ke vzniku nádorů kůže

Písmeno A v názvu UVA znamená „ag(e)ing“ = stárnutí nebo také „alergie“

ochrana před UV zářením

Jak se proti ultrafialovému záření chránit?

Kromě dodržení zásad zdravého opalování bychom nikdy neměli zapomínat na opalovací krém. Zejména pokud víme, že na slunci strávíme delší dobu (horská túra, lenošení na pláži, ale i práce na zahradě).

Jak je to ale s ochrannými faktory opalovacích krémů? Co znamená SPF a čísla uvedená na jejich obalech?

SPF neboli Sun protection factor udává ochranu proti UV záření (číslo na obalu krému). Složení krému obsahuje látku nebo látky, jež mají sluneční záření pohlcovat nebo blokovat. Tím brání tomu, aby sluneční paprsky pronikaly do kůže a poškozovaly její buňky.

Ještě nedávno se řada odborníků domnívala, že kritické je pro kůži hlavně UVB záření. Proto první opalovací krémy obsahovaly látky, které měly blokovat tento typ záření. Teprve později se přišlo na skutečnost, že UVA záření je kvůli poškozování hlubokých vrstev kůže podobně nebezpečné jako UVB, a tomu se přizpůsobili i výrobci opalovacích přípravků.

Číslo, které vidíme uvedené na obalu krémů je stupeň ochrany před UVB. Ochrana před UVA se zatím nijak nečísluje ani specificky neoznačuje. Má-li ale přípravek ochranu před UVA i UVB, měl by to mít na obalu jasně uvedeno.

Nám může být v podstatě jedno, jestli na nás při opalování dopadají UVA nebo UVB paprsky. Protože pokud je nám zdraví naší kůže jen trochu milé, chránit bychom se měli před obojími. V okamžiku, kdy budeme vybírat krém na opalování, dejme přednost vždy tomu, který obsahuje obě ochranné složky.

opalovací krém

Samotný SPF (číslo na obalu) udává násobek doby, po kterou se dá pobývat na slunci, než se spálíme. Např. pokud máme krém se SPF faktorem 30 a naše nechráněná pokožka vystavená slunci reaguje zarudnutím cca po 20 minutách, můžeme s tímto opalovacím krémem pobývat na slunci 30× delší dobu, tj. 600 minut (10 h), aniž bychom se spálili.

Samozřejmě nestačí se natřít jedenkrát ráno s tím, že do večera mám vystaráno. Hlavně v případě, že slunění prokládáme koupáním nebo se více potíme, je dobré nanášet krém opakovaně.

Zajímavost ohledně stupnice SPF:

Maximální ochranný faktor na opalovacím krému, na který v rámci EU můžete narazit, je 50. Prodávat krémy udávající hodnotu SPF vyšší než 50 totiž EU zakázala, a to z důvodu klamání spotřebitele. Prokázalo se, že krémy např. s hodnotou nad 50 prodlužovaly dobu pobytu na slunci jen řádově o promile víc než přípravky s nižším stupněm ochrany. Zato byly mnohem dražší, než ty s nižším SPF.

Podle čeho vybírat vhodný opalovací krém?

Nejdůležitější je, aby měl opalovací přípravek kvalitní UV filtr proti UVA a UVB záření. Dále nás bude zajímat i odolnost proti otěru a vodě.

Stupeň SPF vybírejte v prvé řadě podle vašeho fototypu (reakce kůže při opalování – červenání/hnědnutí) a dále podle toho, kde budete pobývat. V tuzemsku nebudete potřebovat tak silný SPF jako třeba u moře nebo na horách. Doma vám bude bohatě stačit „desítka“ či „patnáctka“, do Řecka či do Alp však raději přibalte i „třicítku“.

Zde je orientační tabulka doporučených SPF pro jednotlivé fototypy:

tabulka ochranných faktorů pro jednotliv fofotypy

Pokud navíc dáváte přednost přírodní kosmetice bez zbytečné chemie, jistě chcete znát také složení daného krému. Dobrou zprávou je, že dnes se již dají sehnat kvalitní opalovací krémy (případně oleje) s vysokým obsahem přírodních složek a minimálním obsahem syntetických látek.

Například řada kosmetiky na opalování od francouzské značky Lovea vás potěší nulovou existencí parabenů. Značková přírodní kosmetika na opalování na vás čeká také v našem e-shopu poznani-knihy.cz.

Jakou opalovací kosmetiku používáte vy? Máte nějakou oblíbenou značku, bez které na dovolenou rozhodně neodjedete? Podělte se s námi o vaše zkušenosti v diskuzi pod článkem.

Zdroj:

  • https://www.zbynekmlcoch.cz/texty/zdravi/pozitivni-a-negativni-ucinky-uva-a-uvb-zareni-uv-filtry-informace
  • http://www.dermanet.cz/cs/kozni-choroby/melanomy/ultrafialove-zareni__s536x7248.html
  • obrázky: fotobanka Pixabay
Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *