modré světlo
12.4.2019
Kategorie: Inspirace, Kosmetika, Nezařazené, Zdraví

Proč modré světlo škodí spánku i pleti?

Špatně se vám usíná, váš spánek nestojí za nic a ještě ke všemu máte při pohledu do zrcadla pocit, že vám pleť nějak zašedla, povadla a rychleji zestárla? Příčina může být v modrém světle, které na nás vyzařují obrazovky počítačů, notebooků, tabletů, mobilních telefonů i LED žárovky a LED televize.

Přílišná zátěž digitálními technologiemi nám jednoduše neprospívá. 7-8 hodin denně zíráme v práci do PC nebo do notebooku, po příchodu domů si sjedeme nějakou tu sociální síť, abychom nevypadli z centra „společenského dění“, koukneme se na večerní zprávy v televizi a před spaním si chceme navodit klid čtením knížky ve čtečce na tabletu.

Náš mozek tak stále dostává podněty od vyzařujícího monitoru a ve všech případech na nás z obrazovek aktivně působí tzv. modré světlo (HEV). Tohle modré světlo je pro naše tělo dobrý sluha, ale ne za všech okolností. Abychom pochopili proč, vezmeme to trochu ze široka.

škodlivost modrého světla

Světlo a přirozené biorytmy

Člověk se odjakživa řídil přirozenými biologickými hodinami. Když se setmělo, ulehl ke spánku. Za rozbřesku s prvním ranním světlem vstal, byl aktivní až do západu slunce, kdy s ubývajícím světlem mozek vyslal organismu pokyn „je tma, jde se spát“. Jak prosté. Tyhle „denní hodiny“ má v sobě každý z nás.

Náš mozek je naprogramován tak, abychom vnímali střídání světla a tmy/dne a noci. Jenže už nežijeme v jeskyni. Kde chybí přirozené světlo, nastupuje světlo umělé. Světlo žárovky samo o sobě až tak nevadí, pokud bude mít vhodné barevné spektrum. Jestliže jsme vystaveni jiným světelným podmínkám, náš biorytmus tuto změnu vnímá a okamžitě na ni reaguje. Například práce v noci při jasném bílém světle zářivek dává tělu i mozku signál, že je den a povzbuzuje k aktivitě.

modré světlo

Studené přes den, teplé večer

Když budete pozorovat intenzitu světla během celého dne, zjistíte, že jeho síla i barevné spektrum se mění. Přes poledne má světlo odstíny studené, naopak večer je zase pocitově „teplejší“. Tohle nejlépe znají fotografové, kteří tak rádi využívají právě teplého podvečerního světla, aby pořídili úchvatné záběry.

V denním světle je pak přirozeně obsaženo i modré spektrum – modré světlo. Jakmile se blíží západ slunce (cca hodinu před ním), podíl modrého spektra ve světle ale rapidně klesá a místo něj se do spektra dostává více barvy červené. Každopádně naše oko (a tím pádem i mozek) dostává díky teplotě světla jasný signál o tom, zda je den či noc, nebo zda se blíží večer.

teplé sluneční světlo

Modré světlo patří do přirozeného světelného spektra a ovlivňuje tvorbu melatoninu.

Mozek nerozlišuje, zda na nás působí světlo přirozené či umělé. Je mu to naprosto jedno. Reakce na umělé světlo tak bude stejná jako na to přirozené. Takže pokud budeme vystaveni umělému modrému světlu z obrazovek našich chytrých zařízení nebo studených LED žárovek, bude si naše tělo stále stále myslet, že je den, a bude utlumena tvorba melatoninu – „hormonu spánku“ – a narušíme si tak náš spánkový biorytmus.

Modré světlo prospívá, nebo škodí?modré světlo

Z toho, co jsme se zatím o světle dozvěděli, už víme, že bez modrého světla bychom nemohli aktivně fungovat. Pro náš život je naprosto nezbytné. Podporuje naši přirozenou bdělost.

Pokud jsme vystaveni modrému světlu, zlepšuje se nám také nálada i paměť. Proto i pro léčbu depresivních stavů nebo podzimních frustrací z krátkých dnů a dlouhých nocí se používá „terapie světlem“.

ALE! Pokud jsme mu vystaveni neustále, výsledek bude opačný. Největší problém je, pokud na sebe necháme modré světlo působit večer před spaním. Tělo nebude produkovat melatonin, my nebudeme moci usnout, budeme unaveni, nevyspalí a ani naše myšlení nebude právě nejbystřejší.

Spánkový záškodník

Modré světlo vyzařují všechna mobilní zařízení, tablety, LED televizory, zářivky a úsporné LED žárovky s bílým světlem (mám ale pocit, že výrobci už na toto reagují a dají se sehnat i LEDky se žlutým světlem). Tzn. to, co nám nejvíce škodí, je, pokud před spaním surfujeme po internetu v mobilu, koukáme dlouho do noci na televizi a ještě si k tomu svítíme LED lampičkou se studeným světlem.

Když už nemůžete jinak, zkuste:

  • vyměnit žárovky se studeným bílým světlem za jiné, teplé žluté světlo,
  • na tabletu či mobilu si alespoň nainstalovat filtr proti modrému světlu nebo
  • aktivujte v zařízení tzv. noční režim, který obrazovku zařízení zabarví do oranžového odstínu a
  • k práci na PC si pořiďte speciální počítačové brýle s filtrem proti modrému záření.

Chcete dobře usínat a kvalitně spát? Potom si minimálně dvě hodiny před spaním nepouštějte televizi, nepracujte na PC a vyhněte se displejům mobilních zařízení. Sáhněte raději po papírové knize nebo časopisu.

Protože teprve až za hodinu a půl poté, co na nás přestane působit modré světlo, je tělo schopné tvořit melatonin, který je pro nás garancí kvalitního spánku, ve kterém se naše buňky i mozek regenerují.

Usnout můžete samozřejmě i u tabletu nebo televize. Ale bude to vyčerpáním a fyzickou únavou. Spánek v tomto případě nebude tak ozdravný a osvěžující. Naše tělo je prostě chytrý stroj a je potřeba na to pamatovat.

žárovka

Modré světlo a naše pleť

Zní to neuvěřitelně, ale kvůli nevhodnému působení modrého světla nám dokonce stárne pleť. Modré světlo totiž dokáže proniknout hlouběji do kůže, než škodlivé UVA záření. Dostane se tak až do hlubších vrstev, kde se nachází buňky elastinu a kolagenu, a poškozuje je. Tím pádem pleť rychleji stárne a ztrácí pružnost.

Dalším negativem modrého světla je jeho vliv na vyšší produkci melaninu – kožního barviva. Může nám tak způsobit zvýšenou tvorbu pigmentových skvrn. Jako by nestačilo, že pleť dostává zabrat už jen působením slunečního záření, smogu a také stresu.

Dobrá zpráva ale je, že modré světlo nezpůsobuje mutace DNA jako UVA záření, takže z něj nebudeme mít rakovinu kůže.

Co dělat, abychom pleť zachránili?

Profesionálové z kosmetického průmyslu doporučují vybírat a používat vhodnou pleťovou kosmetiku, která vzhledem ke svému složení dokáže pleť vyživit a zároveň vytváří ochrannou bariéru právě proti okolnostním vlivům.

Určitě pomohou přírodní kosmetické přípravky s esenciálními oleji, které mají vysoký obsah antioxidantů, vitaminu C a E nebo přípravky s kyselinou hyaluronovou. Jako ochranný štít zapůsobí také kosmetika s obsahem termální vody, ve které je vysoký podíl minerálů, které pokožku posilují.

A samozřejmě pokud to jde, vystavujte se záření modrého světla, co nejméně je to možné. Zdraví máme jenom jedno.

Máte osobní zkušenost s negativními účinky modrého světla? Jak tenhle stav řešíte vy?

 

Zdroj:

  • https://www.flowee.cz/civilizace/4274-modre-svetlo-vs-spanek-ktere-zarovky-nasim-ocim-prospivaji
  • obrázky: Fotobanka Pixabay
Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *