jak bojovat proti stresu
21.2.2019
Kategorie: Inspirace, Nezařazené, Zdraví

Ovládněte pracovní stres dřív, než převálcuje on vás

Jsem ve stresu. Mám stres. Stresuje mě to. To máš ze stresu… Věty, které kolem sebe slyšíme až moc často. Slovo stres se dnes skloňuje ve všech pádech a o jeho škodlivém vlivu se už hovoří zcela otevřeně. Že stres doslova může zabíjet, je podloženo mnoha vědeckými studiemi, díky kterým již na stres nahlížíme jako na  jednu z hlavních příčin vzniku většiny onemocnění.

Co tedy dělat, abychom se stavu permanentního stresu uměli vyhýbat? A pokud už se do něj dostaneme, jak se s ním vyrovnat? Na to se podíváme v dnešním článku.

Co je stres

Výraz stres jsme do češtiny převzali z anglického slova stress (= napětí, tlak). Tělesné projevy stresu jsou obrannou reakcí našeho organismu na velkou zátěž (stresory) např. nadměrná pracovní zátěž, nedostatek času pro plnění úkolů, obtížná životní situace, péče o těžce nemocného blízkého atp.

Nebezpečí spočívá ale zejména v tom, že mnoho lidí tento stav „být ve stresu“ považuje za cosi normálního a běžného, něco, co k dnešnímu uspěchanému životnímu stylu patří.  Zejména co se toho pracovního stresu týče. A proto je možná ani nenapadne, že si v sobě takto nenápadně a pozvolna pod vlivem stresu po čase „vypěstují“ vysoký krevní tlak, kardiovaskulární potíže, potíže s trávením, psychické obtíže, chronickou únavu nebo dokonce cukrovku či onkologická onemocnění.

Ne být, ve stresu opravdu není normální stav. Normální je žít v klidu.

Byli i naši předkové ve stresu?

Ano, určitě, ale těm stres mnohdy zachránil život. Nebo pomohl ulovit mamuta. Pravděpodobně obojí.

Stres totiž v těle vyvolává změnu v produkci hormonů. Jakmile mozek vycítí stav ohrožení, zavelí, aby se do krve vyplavil hormon adrenalin, který pomůže tělu k rychlé reakci. Zrychlí se nám srdeční činnost i dýchání, zvedne se krevní tlak. Tělo je tak během 10 sekund připraveno na tři základní automatické reakce, na které je naprogramováno. Jsou to útok, útěk nebo ustrnutí.

Rozdíl mezi lovci mamutů a námi je však v tom, že z lovce stres opadl v okamžiku, kdy mamuta skolil. Zajistil zásobu potravy a pominul stav ohrožení. Produkce hormonů se zase dostala do normálu. My však často ve stresu žijeme trvale. A to je kámen úrazu.

Kdy stres pomáhá a kdy škodí?

tipy proti stresuČlověku škodí dlouhodobá stresová zátěž. Pokud jsme tedy dlouhodobě vystaveni tlaku, který nezvládáme, je to špatně.

Stres ale může být částečně i náš přítel. Takový dobrý sluha, ale zlý pán. Zejména u některých jedinců je stres výrazným motivátorem k akci. Někdo by mohl říct, že pokud není alespoň trochu pod tlakem, nepodá žádný výkon, nedonutí se k činu.

Co jedinec, to však jiná míra zvládání stresu. Každý z nás má hranici odolnosti vůči zátěži jinak nastavenou a tak co je pro jednoho hračka, může být pro jiného náročný úkol, kvůli kterému v noci nespí, neustále nad věcí přemýšlí, bojí se, že úkol nezvládne, bojí se selhání a… stresuje se.

Možná vás to bude šokovat, ale bylo zjištěno, že naše tělo odbourává následky stresu 2 x tak delší dobu, než po kterou bylo stresu vystaveno. Takže jestliže žijeme celý produktivní život ve stresu, nemá tělo šanci se z něj třeba také už nikdy vzpamatovat!

Co tedy s tím? Ideální stav je do dlouhodobého stresu nedostat vůbec. Ale ideál většinou neexistuje. Musíme chodit do práce, plnit úkoly, odolávat různým tlakům, které na nás vyvíjí nadřízení, kolegové nebo zákazníci, do toho starosti o domácnost, děti, další úkoly, že nevíme, jaký požár hasit dřív.

Jak zvládat pracovní stres?

Psychická nepohoda v zaměstnání je častou příčinou stresu, proto jsme pro vás sepsali pár tipů, který vám mohou při zvládání pracovního stresu pomoci. První tři rady moc dobře znáte, ale se říct, že pokud chceme žít zdravě a bez stresu (nejen bez toho pracovního), nemůžeme je pominou.

Dobře jezte, pijte a hýbejte se

Ve zdravém těle zdravý duch není jen prázdné heslo členů Sokola, ale fakt. Tělo bude lépe zvládat stresovou zátěž, když mu dodáte dostatek živin, vitaminů a minerálu. Ovoce, zeleninu, kvalitní bílkoviny. Pijte hodně vody. Omezte alkohol i kouření.

A samozřejmě pohyb. Je jedno, jestli to budou pravidelné procházky, domácí jóga, jízda na kole nebo kurzy tance. Dobrá je každá aktivní činnost, při které se hýbete a děláte ji rádi. To je důležité. Pokud nesnášíte běhání, tak neběhejte. Pokud se neradi potíte, choďte plavat. Najděte si prostě takový sport, který vás bude bavit, protože pak vaše tělo bude vyplavovat zdravé endorfiny a vy budete víc v pohodě.

Neokrádejte se o spánekjak se vyrovnat se stresem

Spánek je pro tělo nezbytný. Ve spánku mozek „detoxikuje“ a odplavuje vše, co nepotřebuje, doslova. A k tomu také potřebuje dostatek času. Proto pokud možno dodržujte spánkový režim a spěte alespoň 7-8 hodin denně.

Pokuste se minimálně 1 hodinu před spaním nerozptylovat koukáním do modrého světla tabletu či mobilu, raději si pusťte nějakou příjemnou relaxační hudbu, nebo audioknihu nebo si přečtěte klasickou knihu. Je potřeba odvést myšlenky pryč od práce a povinností.

Pokud vás však trápí potíže se spánkem a nedaří se usnout, zkuste některé babské rady z přírodní medicíny. Čaj z heřmánku nebo meduňky, případně jiný bylinný čaj určený pro uklidnění, levandulový olejíček na spánky nebo sušenou levanduli pod polštář a před spaním se zaměřte místo přemýšlení nad povinnostmi raději na pravidelnost svého dechu. Něco z toho určitě zabere.

Dopřejte si volný čas pro sebe

Nenechte se nikým a ničím obrat o svůj volný čas, prací už vůbec ne. Vyšetřete si každý den aspoň chvilku jen pro sebe a věnujte se svým koníčkům. Klidně jen půl hodiny zírejte jen tak do zdi nebo ležte  v trávě na louce u lesa. Hlavně, že vám u toho bude dobře.

A co tedy v tom pracovním procesu?

Neslibujte, co nemůžete splnit

Bič si na sebe často upleteme mi sami. Chceme se zavděčit, chceme ochotně vyjít vstříc kolegům i nadřízeným s jejich požadavky a žádostmi o pomoc. Pomáhat ostatním je v pořádku. Ale pokud víte, že jste natolik zavaleni povinnostmi na týdny dopředu a že jste na hraně svých kapacit, naučte se pokud možno říkat ne.

Neslibujte splnění dalšího úkolu, pokud tušíte, že ho nezvládnete v čas odevzdat, i kdybyste pracovali dnem i nocí. Stůjte si za svým i za cenu toho, že si to budete muset vyříkat se šéfem nebo s kolegy. Pokud je očividné, že máte práce nad hlavu a  máte rozumné nadřízeného, vaše důvody si vyslechne a bude se s vámi snažit najít konstruktivní řešení situace vhodné pro všechny strany.

Komunikujte

Otevřená komunikace s nadřízeným i kolegy je základ. Špatné mezilidské vztahy a dusno na pracovišti neprospívají nikomu.  Nemusíme si vždy sednout s každým a být s každým kamarád, ale je dobré s lidmi vycházet. Buďte proto otevření ke svým nadřízeným, podřízeným i kolegům.

Když tušíte zárodek problému nebo něco neklape, jak má, nečekejte, až věc vyhnije nebo naopak vygraduje, ale promluvte si o tom, s čím nejste spokojeni. Navíc co se někdy tváří jako obří problém, může po jeho prodiskutování s ostatními splasknout do malé neškodné bubliny.

Nebojte se požádat o pomoc

Jste ten typ, co vždy musí vše zvládnout sám? Proč ne. Ale vězte, že požádat o moc ostatní, případně některé své činnosti delegovat na jiné (pokud takovou možnost máte), vám může vyřešit spoustu potíží a starostí. Třeba pokud jste zavaleni spoustou drobných úkolů, kvůli kterým nemáte pořádně čas zakousnout se do toho velkého úkolu, co už vám týden leží na stole, může pomoc ostatních přijít vhod. Pokud jste nadřízený, důvěřujte svým podřízeným a část úkolů jim svěřte.

Buďte sebevědomí

Pracujte na seberozvoji a posilujte si sebevědomí a optimismus. Se zdravým sebevědomím se vám úkoly budou zvládat lépe. Když se jedná o náročný úkol, u kterého zatím nevíte, z jaké strany ho vůbec uchopit, vždy si ho zkuste v hlavě promítnout jako vyřešený a hotový. Představte si, jak jsou všichni zúčastnění s vaším řešením spokojeni. Zažeňte všechny obavy a černé scénáře, které se vám kradou na mysl.

Pochvalte se i za malé pokroky v duchu úsloví „Když tě nikdo jiný nepochválí, pochval se sám.“ Sebechvála opravdu nesmrdí, naopak vás uvědomění si dílčího úspěchu může motivovat k další činnosti.

Rekapitulujte si své úspěchy

Lidský mozek je úžasný orgán, ovšem v záplavě informací často vytěsní situace, kdy se nám dařilo, zato umí dobře připomenout stav, kdy tomu bylo právě naopak. Nevracejte se v myšlenkách k nepříjemným a nepodařeným věcem. Respektive vracejte se k nim jen proto, abyste se z nich mohli poučit do budoucna a vyvarovat se opakovaných chyb. Jinak nemá šťourání v minulých neúspěších žádný smysl.

Naopak, pravidelně si zapisujte, co se vám daný den povedlo a pravidelně se k tomuto seznamu vracejte. Uvidíte, že vás v kritických chvílích, kdy vás bude přepadat skepse, nakopne. Občas je prostě potřeba si připomenout, co všechno už jste dokázali!

Náš knižní tip pro zvládání stresu na pracovišti:

Potížím je vždy určitě lépe předcházet, než posléze řešit nepříjemné následky. Se stresem je to naprosto stejné. Pokud byste rádi předešli nadměrnému stresu v práci a hledáte další možnosti, jak se s ním vypořádat, zkuste sáhnout po některé z knih, které se tomuto tématu věnují podrobně.

přestaňte se v práci stresovatKniha Přestaňte se v práci stresovat od českého autora stres v práci a v životěJana Urbana.

V této praktické knize se totiž dočtete nejen bližší informace o stresu a jeho vlivu na náš organismus, ale autor pro vás sepsal celkem 44 praktických rad, jak zvládat pracovní povinnost a nenechat se převálcovat stresem.

A dále praktická kniha od úspěšného psychologa a pedagoga Davida Fontany Stres v práci a životě. Jak ho pochopit a zvládat.

Autor zde mimo jiné rozebírá i stres na pracovišti a jeho konkrétní příčiny, které vznikají v souvislosti s plněním úkolů, a také stres, který si do práce přinášíme z domova. Předkládá způsoby, jak s příčinami stresu naložit a jak stres cestou osobního rozvoje a relaxace porazit.

A nezapomeňte, zdraví máme jen jedno, tak dejte stresu navždy sbohem a zkuste žít ve větším klidu.

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *