proč cvičit jógu
6.7.2019
Kategorie: Inspirace, Nezařazené, Zdraví

Fit na těle i na duchu? S jógou rozhodně: 5 důvodů, proč ji praktikovat

„Prosímtě, tohle má být nějaké účinné cvičení? Vždyť se u něj většinu času jen tak povaluješ na zemi! Opravdu nechápu, jak ti ta tvá oblíbená pozice mrtvoly pomůže zlepšit kondičku.“ Slova, která vysloví snad jen ten, který jógovou praxi nikdy nezkusil. Kdo zkusil, moc dobře ví, jak nám některé ásany dají zabrat, a také to, že jóga může být i vysoce návyková.

Ano, u jógy se sice nemoříte s těžkými činkami ani za sebou nenecháte uběhnutou štreku jako na půlmaraton, s níž byste se následně mohli pyšně pochlubit přátelům na Instagramu. Jóga je nenápadná. Taková tichá voda, která však dokáže být pořádně intenzivní.

Po pravidelném cvičení jógy budete vaše tělo uvolněné, mysl prázdná, svaly protažené. Kdo z nás by to nechtěl?

hatha jóga

Jóga, kam se podíváš

Někteří lidé mají jógu možná stále spojenu s esoterikou a chápou ji jen jako určitý druh relaxační metody či způsob meditace, nikoli jako účinnou formu tělesného tréninku. Možná ji tak vnímají proto, že jógová praxe je charakteristická nejen specifickými pozicemi, ale hlavně plným jógovým dechem. I ty nejnáročnější pozice doprovází hluboké a uvolněné dýchání, které je v józe klíčové.

To ale neznamená, že si při cvičení jógy nemůžeme dát pořádně do těla. Naopak. Zjistilo to už mnoho profesionálních fitness trenérů, takže není divu, že se v poslední době můžete sekat s nebývalým rozmachem jógy u nás. Objevují se také stále nové druhy jógových lekcí, které vyplývají z potřeb a požadavků všech, kteří chtějí žít aktivně a zároveň v harmonii se svým tělem.

Kromě základní formy jógy – Hatha jóga, se můžete setkat např. s Aštanga jógou, Viniyasa jógou, Mysore jógou, Hormonální jógou, Jin jógou, Power jógou nebo třeba s populární Bikgram jógou, která se cvičí při vysoké teplotě 42 °C. Každá z nich má svá specifika a dá se říct, že si dnes díky tomu může každý z nás najít tu svou formu jógy, která nejvíc sedne jeho naturelu.

pozice bojovníka jóga

Co získáte při cvičení jógy?

1)  Více energie, méně stresu, bystrou mysl

Vyjmenovat zde všechny příznivé účinky jógy na naše zdraví nezvládneme. Takže alespoň to nejdůležitější. V každém případě účinnými ásanami, meditací a pranájámou jóga skvěle zabírá proti stresu.

Při poctivém praktikování ásan je stimulován parasympatikus, tj. ta část mozku, která má na starost uvolnění těla. Tím se zablokuje vylučování stresového hormonu kortizolu do krevního oběhu a  tělo má šanci v klidu relaxovat a regenerovat se. Stopka pro kortizol znamená také velkou pomoc v boji proti příznakům nemocí jako cukrovka nebo vysoký krevní tlak, u kterých je stres často zásadní příčinou zhoršení stavu.

Pokud jde o stres, působí jóga jako forma účinné prevence. Kdo totiž cvičí pravidelně, toho jóga naučila vědomému, koncentrovanému a hlubokému dýchání. Právě vědomé dýchání je důležitým nástrojem, který pomáhá navodit klid v případě náhlé stresové situace. Znáte to sami. Rada „dýchej, dýchej“ je často ta první, kterou nám okolí dá, když nás něco rozčílí, znervózní nebo nás přepadne panický strach z nějaké těžké zkoušky. Hluboké a   soustředěné dýchání dokáže tělo zklidnit.

Mnoho ásan, při kterých se tlakem stimulují určité body na těle, harmonizuje hormonální žlázy a působí příznivě na celou hormonální soustavu. Při cvičení tak mimo jiné můžeme podpořit například aktivitu štítné žlázy, která, jak již z jejího názvu vypovídá, funguje jako obranný štít proti vnějším vlivům okolí, toxickým látkám apod.

Pravidelná jógová praxe může být prevencí také proti silné nervozitě nebo nespavosti. Současně posiluje činnost srdce, povzbuzuje krevní oběh a zlepšuje naši schopnost soustředění.

Potvrzuje se důležitá úloha správného dýchání. Pokud praktikujeme vědomé dýchání, do oběhu se napumpuje více krve, tím pádem jsou naše vnitřní orgány lépe zásobeny kyslíkem. To platí hlavně pro mozek, který díky vyššímu okysličení pak lépe přemýšlí a my se cítíme psychicky uvolnění a nabití energií.

2) Účinný detox, jóga z vás vyplaví jedy

Naše tělo je denně vystaveno negativním vlivům – znečištěné životní prostředí, průmyslově upravovaná strava, všudypřítomný stres –, kvůli nimž do organismu přijmeme nadměrné množství toxických látek, což přímo úměrně ovlivňuje naši aktuální pohodu, fyzickou i psychickou kondici. Většinou máme málo pohybu, zato hodně stresu, takže špatně.

Pokud chcete být opravdu fit po všech stránkách, zkuste nejprve eliminovat alespoň ty toxické zátěže, které můžete nějak ovlivnit (úprava jídelníčku, zaměření na zdravé potraviny, vyhýbat se stresovým situacím, více se hýbat apod.). Protože dokud naše tělo neustále bojuje s jedy, které musí přijímat, spotřebuje většinu energie jen na to, aby je zpracovalo. Výsledek je ten, že se cítíme stále unaveni, nemáme na nic energii, ale jsme třeba také náchylnější k infekcím.

Dlouhodobě oslabené trávení například není schopno čerpat z potravy všechny potřebné živiny, a tak se pak nemůžeme divit, že nás časem začne trápit překyselený organismus, jehož následkem bude nadýmání, vypadávání vlasů, křehké nehty, bolesti hlavy nebo deprese. Příliš kyselé prostředí našeho těla může být příčinou vzniku i závažnějších nemocí jako revma, artróza a osteoporóza.

Ale žádné strachy, právě jóga vám pomůže toxické látky z těla vyhnat!

Vědomým usměrňováním dechu – pranájámou – pomůžete tělu nastartovat látkovou výměnu a urychlit odvod odpadních látek. Kromě toho některé druhy ásan působí příznivě na oblast trávicího traktu, tím pádem se potrava rychleji stráví, nekvasí v záhybech střev a nevytváří se tak zbytečně další jedy a škodliviny.

Mimochodem všimli jste si, že zdravým střevům je v poslední době přisuzována stále vyšší důležitost? Mnoho vědců potvrzuje, že právě střevo a bakterie v něm obsažené jsou z velké míry zodpovědné za kondici našeho imunitního systému. Do důsledku vzato tedy cvičení jógy nepřímo posiluje náš imunitní systém.

Navíc speciální rotační pozice a cviky prokrvují a tím automaticky podporují v činnosti orgány zodpovědné za vylučování odpadních látek z těla – ledviny a játra. Díky vyššímu prokrvení pak ledviny i játra lépe pracují a urychlují vyloučení toxinů z organismu.

V neposlední řadě, budete-li při cvičení poctiví, můžete se při józe také pěkně zapotit. A jak známo, pocení má kromě ochlazení organismu stěžejní úkol, a to vyloučit přes kůži škodliviny z těla ven.

pozdrav slunci

3) Jóga postaví vaše svalstvo do latě

Kulturisté zvedají těžké váhy, maratonští běžci zvládají dlouhé tratě. A co dělají jogíni? Stojí, leží nebo si jen tak sedí na měkké podložce a vypadá to, že se příliš nenadřou. Nenechte se zmást. Kdo cvičí jógu pravidelně, ví, jak může být celá lekce vyčerpávající (ovšem příjemně vyčerpávající).

Nemusíte se pouštět rovnou to těch nejkrkolomnějších pozic Aštanga jógy. Pro začátek si bohatě vystačíte s klasickou Hatha jógou nebo Šivananda jógou. Už samotný „pozdrav slunce“, když ho budete provádět opakovaně, poctivě a s pravidelným hlubokým dýcháním, vás krásně protáhne. Zkuste si ho po ránu zopakovat minimálně 20× za sebou a uvidíte, jak se vaše ztuhlé tělo postupně probere a uvolní.

Většina cviků se provádí pomalu a důkladně. Cvičení je komplexní a zapojíte svaly celého těla. Často i ty, o kterých jste ani netušili, že je máte. Pokud zvolíte silovější druh jógy (třeba Powerjógu), posílíte nohy, paže, záda, břicho a zejména vnitřní svaly kolem páteře a tzv. core, střed těla.

Mimo to trénujete také výdrž v pozicích, u nichž stále pravidelně a hluboce dýcháte.

Během 60–90minutové lekce tak zapojíte a aktivujete téměř všechny svalové partie. Obrovskou výhodou je, že se to děje téměř automaticky. V každém cviku zpravidla procvičujete hned několik svalů zároveň. To je rozdíl od jednostranně zaměřených sportů, kdy v danou chvíli zatěžujete jen určitou, izolovanou část těla.

Pokud ale toužíte po obří muskulatuře a bicepsech jako melouny, ty vám jóga nepřinese. Díky józe si však vytvoříte krásné, pevné a štíhlé svaly atleta.

jógové ásany

4) Dáte sbohem bolavým zádům, ztuhlým kloubům a šlachám

Mnoho lidí instinktivně sáhne po józe v okamžiku, kdy je bolí záda či mají problémy s krční nebo bederní páteří a hledají vhodnou alternativu šetrného, zato účinného cvičení.

Pravidelné cvičení jógy totiž našim zádům prospívá. V souvislosti s jógou se dnes také stále více skloňuje výraz fascie. Toto slovo laické veřejnosti mnoho neřekne a do nedávna byly fascie opomíjeny dokonce i ve vědeckých kruzích. V současnosti je jim ale věnována stále větší pozornost.

Co jsou to fascie?

Zjednodušeně řečeno je to jakýsi druh podkožního obalu, který pokrývá celé naše tělo. Jedná se o souvislou síť vláken, která vypadají jako hustá pavoučí síť a pokrývají a propojují všechny naše orgány, svaly, kosti, dokonce i mozek a míchu. Pokud jsou fascie napnuté, i naše tělo se drží zpříma. A aby byly stále napnuté, potřebují k tomu dostatek tělesného pohybu.

Podle nových výzkumů bylo zjištěno, že manuální terapie (masážní válce) nebo právě jóga aktivují tvorbu maziva v těchto vláknech a tím pádem zlepšují jejich kondici.

Naopak při nedostatku pohybu, jednostranné zátěži těla nebo nesprávném držení těla (sedavé zaměstnání) vytvářejí fasciální buňky málo maziva, mohou ztuhnout nebo se dokonce slepit k sobě. Svaly a šlachy jsou pak nepružné, nastávají problémy s krevním oběhem a v pokročilých stádiích může dojít i k chronickým bolestem celého pohybového aparátu.

Už tedy chápete, proč nás při nedostatku správného aktivního pohybu bolí záda?

Naopak když se o své fascie budete patřičně starat, podobně negativnímu scénáři se vyhnete. Právě jógové pozice se ukázaly být jako velmi efektivní při boji s fasciální ztuhlostí.

Jogínské cviky navíc perfektně mobilizují naši páteř a drobné svaly, které se k ní upínají. Jednoduchými, protahovacími pozicemi si postupně dokážete pomoci i při napětí a blokádách zad. Zablokovaná a ztuhlá páteř je častou příčinou mnoha dalších zdravotních komplikací, migrén apod., proto je velmi důležité ji neustále udržovat ohebnou a v kondici.

Pěkné vysvětlení, co jsou fascie, ukazuje toto kratičké video:

5) Uvolnění, sebevědomí a šťastný úsměv na tváři

Jóga není jen tak nějaký „sport“. Je to spíše komplexní životní styl. S největší pravděpodobností bude vaše první zkušenost s jógou taková, že nejdříve začnete s „pouhou“ fyzickou praxí ásan. Ovšem možná s postupem času budete chtít víc a víc, nebude vám stačit jen pocit fyzického uspokojení po cvičení, ale začnete se o jógu zajímat komplexně a postupně zavedete drobné změny do svého životního stylu.

Mnoho lidí uvádí, že po jógové lekci se cítí spokojeně optimisticky, plní energie a euforie. S tím jde pak ruku v ruce i vyšší sebevědomí. Protože když se cítíte lépe, vyzařujete ze sebe jednoznačně konstruktivní energii. A když se dobře cítíte, zvedá se vám automaticky také sebevědomí. Jednoduché, že? Těch 30 nebo 60 minut, během kterých si dáte při lekci do těla, za dobrou náladu a radost ze života tak určitě stojí.

Tipy pro jógové začátečníky:

  • Jestliže s jógou začínáte, je dobré alespoň párkrát zavítat na lekci certifikovaného instruktora. A nebojte se pečlivě vybírat. Nic neuspěchejte. Hned ta první lekce totiž nemusí být ta pravá ořechová. Spousta studií ale nabízí první – zkušební lekci zdarma. „Upište se“ tedy až tam, kde vás instruktor, sestava cviků a celé vedení hodiny zaručeně osloví a bude vám vyhovovat. Ne každý typ jógy a ne každý typ instruktora nám prostě sedne hned napoprvé. Pokud se pak jednotlivé pozice pod vedením instruktora naučíte správně provádět, můžete cvičit sami doma.
  • Klidně si pořiďte nějakou podrobnou knížku o józe, kde jsou základy jógy a technika cvičení detailně popsány.
  • Pokud chcete cvičit doma, bude se vám hodit nějaké cvičební DVD se sestavenou cvičební lekcí (lekcemi).
  • Kupte si kvalitní pěnovou podložku (nemusíte hned speciální drahou podložku na jógu), klidně se podívejte po levnější verzi, ale dávejte pozor, aby byla podložka protiskluzová. Obyčejné karimatky totiž na hladké zemi nepříjemně kloužou.
  • Pokud vás trápí chronické bolesti nebo máte závažnější zdravotní komplikace, raději vhodnost cvičení nejprve proberte se svým lékařem.

Namasté…

cvičení jógy

Zdroj: https://www.yogaeasy.de/artikel/5-gruende-warum-yoga-fit-und-stark-macht (volně přeloženo a doplněno)

Zdroj obrázků: Fotobanka Pixabay

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *