bylinné čaje
19.3.2019
Kategorie: Čaje, Inspirace, Nezařazené, Zdraví

Byliny proti stresu a pro dobrý spánek (2. část)

Příroda má v zásobě opravdu bohatou lékárnu a na každou tělesnou i duševní slabost nebo nemoc má připravenou nějakou bylinku.

Byliny a bylinné čaje nám mohou pomoci také v případě, že se cítíme nervózní, unavení, vystresovaní a nedokážeme jen tak vypnout. V dnešním článku si představíme dalších 7 cenných rostlin a bylin, po kterých můžeme sáhnout, pokud nás trápí potíže nervového původu a špatný spánek. Navážeme tak na první pětici léčivek určených na pocuchané nervy, o kterých jsme psali minule tady.

Eleuterokok ostnitý

Tento keř s mírně jazykolámavým názvem a plody, co na první pohled vypadají jako ostružiny, je hotovým životabudičem. Ne nadarmo se mu říká sibiřský ženšen, protože jeho síla a léčebné účinky jsou podobně jako u ženšenu ukryty hlavně v kořenech. Ovšem využívá se i nadzemní část v sušeném nebo čerstvém stavu.

Eleuterokok má řadu příznivých účinků na lidský organismus, normalizuje hladinu cukru v krvi i krevní tlak, podporuje imunitu a celkovou tělesnou i duševní odolnost. Určitě ho vyzkoušejte, pokud procházíte náročným obdobím s velkým fyzickým nebo psychickým vypětím. Pomůže vám nabrat nové síly.

Pro posilnění organismu proti stresu a zátěži jsou k dostání různé bylinné kapky s výtažky z eleuterokoku nebo sušený mletý kořen.

eleuterokok

Levandule lékařská

Nádherné fialové lány s omamnou vůní táhnoucí se daleko k obzoru v jihofrancouzské Provence. To většinou bývá naše první asociace spojená s levandulí. Je to rostlina milující středomořské klima a u nás na levanduli ve volné přírodě jen tak nenarazíte.

Díky nezaměnitelné vůni se stala levandule první rostlinou využívanou také v aromaterapii a levandulový olej je jedním z nejoblíbenějších esenciálních olejů používaných při relaxaci, zklidnění a při úzkostných stavech. V silných dávkách však může dokonce působit omamně.

Latinský název levandule (lavandula) byl odvozen z výrazu “lavare” (mýt, umýt), protože levandule byla už v dobách starověkého Říma velmi častou přísadou vonných olejů přidávaných do koupele a považována za bylinu čistící nejen tělo, ale i mysl?

Sušené levandulové kvítky se od pradávna vkládaly do polštářů pro lepší spaní a angličtí farmáři dokonce nosili levanduli pod kloboukem, aby je chránila před bolestmi hlavy a úžehem.

Pokud chcete podpořit zhojení neklidných nervů, utišit hysterii, zmírnit napětí či podrážděnost, přidejte si levanduli do čajové směsi nebo sáhněte právě po levandulovém esenciálním oleji a namažte si s ním čelo nebo opatrně i spánky.

levandule

Meduňka lékařská

Oblíbenost meduňky bychom mohli postavit téměř na stejnou příčku společně s heřmánkem a mátou. Je to bylinka, kterou běžně pěstujeme v zahrádkách i v květináči na okenním parapetu v kuchyni.

„Meduňka uklidňuje mysl a rozveseluje srdce.“

To napsal již v 11. století známý arabský lékař Avicenna a arabští lékaři s oblibou používali meduňku jako podpůrný prostředek při nervozitě a úzkostných stavech.

Vzhledem k tomu, že citronově voňavé rostlinné silice této bylinky mají prokazatelně uklidňující účinky, zapsala se meduňka do dějin jako výrazný pomocník při relaxaci. Vzhledem k mírným sedativním účinkům je tak meduňkový čaj ideální volbou při nespavosti. Díky tomu, že po meduňce se uvolní hladké svalstvo trávicího ústrojí i dělohy, pomáhá i na zažívací potíže nebo při menstruačních bolestech.

meduňka

Mučenka

Když se řekne mučenka, možná si tuto exotickou liánovitou rostlinu spojíte v prvé řadě s jejími lahodnými plody nazývanými maracuja, passion fruit nebo granadila.

Ovšem málokdo už ví, že mučenka také poskytuje úlevu od nespavosti a napětí. Osvědčí se vám při tlumení podrážděnosti, stresu a celkového neklidu těla. Obsahuje totiž látky, které mají uklidňující účinek (flavonoidy, maltol a passiflorin – chemickým složením velmi podobný morfinu) a také látky s účinkem povzbuzujícím.

Léčitelé Inků z mučenky běžně připravovali povzbuzující čaj a rozdrcené listy přikládali na řezné rány a modřiny. To od nich později okoukali evropští kolonisté, kteří osídlili pobřeží Mexického zálivu a tak se blahodárné účinky mučenky dostaly až do Evropy.

Pokud vás tedy trápí tres, úzkostné stavy a nespavost, mučenku určitě nevynechávejte.

mučenka

Rozmarýna lékařská

Rozmarýna nebo též rozmarýn je oblíbenou bylinkou zejména v kuchyni. Stovky let před tím, než se začala pro uchování potravin používat zařízení podobná ledničkám, si naši předkové všimli, že když zabalí syrové maso do rozmačkaných listů rozmarýnu, maso vydrží déle a navíc nasaje příjemné aroma. Tímto ale báječné účinky rozmarýny nekončí, ba naopak.

Díky tomu, že rostlinka obsahuje vzácné éterické oleje, získal si rozmarýn také oblibu i na poli aromaterapie a léčbě nervového vyčerpání. Silice z rozmarýnu mají povzbuzující vliv na činnost a bdělost mozku, zmírňují napětí, deprese a tlumí pocity úzkosti.

Například čínští lékaři podávali rozmarýn společně se zázvorem při léčbě bolestí hlavy a nespavosti.

rozmarýn

Třezalka tečkovaná

Tato krásná rostlinka, někdy nazývaná jako „bylina svatého Jana“, jakoby svými drobnými žlutými kvítky přímo představovala radost i teplo slunce a zaháněla chmury. V lidovém léčitelství je známá a užívaná více jak 2000 let.

Je jedním z nejlepších přírodních antidepresiv. Obsahuje v sobě tzv. hypericin, látku, která má léčivý účinek proti depresím.

Pokud se cítíte rozrušení, neklidní nebo postrádáte elán do života, zkuste třezalkové kapky nebo obyčejný třezalkový čaj. Jeho dlouhodobější popíjení přispívá k normální psychické činnosti. Pomáhá při úzkostech, napětí, duševním vyčerpání, psychické únavě nebo nervozitě způsobenou stresem.

Jen pozor, pokud právě užíváte třezalku ve vyšším množství, nechoďte moc na přímé sluníčko. Látky v třezalce obsažené se totiž ukládají pod kůži a způsobují fotosenzitivitu. Velmi citliví jedinci by si tak na ostrém slunci mohli místo čokoládového opálení přivodit puchýře nebo zranění kůže podobná popálení.

třezalka

Zelený čaj

Zelený čaj není přímo bylinkou pro dobré spaní, ale kdo pije zelený čaj, bude dlouho živ. L-thianin v čaji obsažený totiž dokáže omezit vznik rakoviny, podpořit dobrou náladu a celkově zlidnit organismus. Je to silná aminokyselina, která má relaxační vlastnosti a zvyšuje hladinu dopaminu v mozku. Kromě toho je zelený čaj zásobnicí antioxidantů, vitaminů a minerálů, proto je ideálním nápojem také v období, kdy žijeme ve zvýšeném stresu.

Pokud jste ale na kofein citliví, nepijte zelený čaj večer. Sice byste získali klid a pohodu v duši, ale zase byste mohli mít potíže s usínáním.

zelený čaj

A co vy? Máte nějakou oblíbenou bylinku, po které sáhnete, když se potřebujete zklidnit a relaxovat? Podělte se s námi v komentářích níže.

 

  • Zdroj:  M. Castelman,Velká kniha léčivých rostlin
  • Obrázky použity z fotobanky Pixabay
Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *