potraviny pro zdravé opalování
10.7.2019
Kategorie: Inspirace, Nezařazené, Zdraví

8 běžně dostupných potravin, které dopomohou ke zdravému opálení

Asi málokdo z nás touží vypadat celý rok jako ředitel vápenky. Pokud prahnete po krásném zlatavém opálení, které se nesloupe hned první den vašeho návratu z dovolené, zkuste do svého jídelníčku záměrně zařadit některé z níže doporučených potravin. Ty vám totiž dopomohou nejen k lepší pigmentaci kůže, ale také k hebké a vitálně vyhlížející pokožce.

Než se ale vrhnete do konzumace „superpotravin“ a začnete jíst mrkev po kilech, myslete také na zásady zdravého opalování a chraňte se před spálením. Pár tipů, jak na správné opalování, si můžete přečíst např. tady.

zdravé opálení

Pomocníci při opalování a ochrana proti spálení

Ať už plánujete strávit letní dovolenou na pláži u moře nebo jen na místním koupališti, v každém případě určitě chcete dobře vypadat. Přirozený „letní“ odstín pleti je nejen sexy, ale na opáleném těle také lépe vynikne váš letní outfit. Ať už své opálení zvýrazníte kanárkově žlutými bikinami, bílými šaty nebo zajímavě střiženým topem – určitě neujdete pozornosti okolí.

K tomu, aby pleť v létě dobře vypadala, dobře se opalovala a zároveň byla chráněna před UV paprsky, potřebuje antioxidanty.

Chcete-li své pokožce pomoci, aby pod dávkou slunečních paprsků rychleji zhnědla a přitom zůstala v kondici, budou to právě antioxidanty, které bude vaše kůže potřebovat. Určitě sáhněte po potravinách, které jsou jimi doslova nadupané. Mnoho druhů ovoce a zeleniny obsahuje množství karotenoidů (betakaroten – předstupeň vitaminu A) a lykopenu, které dodávají plodům charakteristické nažloutlé nebo červené zabarvení a vaší kůži zase bronzový nádech.

To, že velmi je velmi účinné užívat před opalováním potraviny a přípravky s obsahem karotenoidů, je již vcelku známá věc. Jsou to právě karotenoidy, které v těle působí jako silný přírodní antioxidant.  Pokud dáváte přednost přírodnější formě výživy před doplňky stravy v tabletkách, dobře děláte. Vždy je lepší přijímat důležité látky, vitaminy a minerály přímo ze základních surovin než z uměle vytvořených náhražek. A na ovoce i zelenině si ještě navíc pochutnáme.

Karotenoidy chrání naši pokožku před škodlivými vlivy a dodávají pleti prozářené, zdravé opálení, přičemž eliminují riziko spálení od sluníčka. Jelikož je vitamin A (i jeho příbuzní betakaroten a lykopen) rozpustný v tucích, konzumujte jej vždy společně s malým množstvím kvalitních panenských olejů (olivový, avokádový apod.) či máslem nebo jiným zdravým tukem, aby ho tělo lépe absorbovalo a využilo.

ovoce a zelenina pro opalování

Tato superosmička podpoří vaše krásné opálení:

1) Mrkev

Ano, víme, nic nového pod sluncem. Ale vynechat ji zkrátka nemůžeme ani nechceme. Patří jí totiž jednoznačné prvenství. Mrkev je prostě opalovacím prostředkem par excellence. Obsahuje bohaté zásoby betakarotenu a právě ona je nejvíce zodpovědná za krásné zlatohnědé zabarvení naší pokožky.

Je jedno, zda si tuto oranžovou krásku dopřejete nastrouhanou v salátech, rozmixovanou ve smoothie či jako čistou šťávu. Nejlepší účinek má údajně syrová, ale může být i krátce podušená na másle. Pokud si ji připravujete v džusu, nezapomeňte do ní kápnout trošku panenského oleje.

mrkev

2) Rajčata a červená paprika

Červená barva zralých rajčat a paprik láká k nakousnutí. Též nám prozrazuje, že máme v ruce zeleninu s vysokým obsahem karotenoidů a také lykopenu. Ten dokáže organismus chránit před volnými radikály. Při příjmu vyšších dávek lykopenu se podle statistik ochrana před volnými radikály zvyšuje dokonce až o 30 %.

Rajčata i papriky si nejlépe vychutnáme syrové buď samostatně, nebo jako součást osvěžujícího salátu. Jsou také perfektním doplňkem letního grilovacího menu, protože i grilované chutnají skvěle. A kdo se toho nebojí, nastartuje se po ránu pořádnou sklenicí čerstvé rajčatové šťávy (rajčatovým džusem).

rajčata

3) Mango

Léto svádí k ochutnání exotických potravin, tak proč nezpestřit jídelníček třeba vyzrálým mangem. Toto lahodné ovoce obsahuje množství vitaminu A, takže posiluje hnědnoucí efekt při opalování. Hodí se do letních smoothie, zmrzlin nebo salátů.

mango

4) Meloun

Vychlazený vodní meloun nás v létě nejen příjemně osvěží, ale zároveň doplní potřebné vitaminy skupiny A a B. Vzhledem k vysokému obsahu vody je perfektní potravinou pro horké dny. Dodá tělu potřebnou dávku hydratace, tím ho chrání před vysoušením a navíc podpoří přirozené opálení. A melounové slupky hned nevyhazujte, ale použijte je krátce ještě jako účinnou a BIO pleťovou masku.

meloun vodní

5) Meruňky

Kdo z nás by je nemiloval. Meruňky jsou spolu s jahodami snad to nejlahodnější sezónní ovoce. Hlavně v sobě ale ukrývají vysoké množství betakarotenu, díky čemuž chrání tělo před volnými radikály. Přispívají i k lepší tvorbě melaninu, tím pádem pomáhají zlepšovat kvalitu naší pokožky a dokáží ji připravit na sluneční lázeň tak, že se nespálíme.

Meruněk se v létě klidně přejezte. Sice vás mohou trochu prohnat jejich projímavé účinky, zato vám ale přinesou ostříží zrak a nádherné bronzové opálení.

meruňky

6) Červená řepa

O červené řepě je známo, že je dobrá „na krev“. Co se už ale tak moc neví je fakt, že složení živin v červené řepě příznivě ovlivňuje tvorbu melaninu, díky kterému naše pokožka hnědne. Skvělá je červená řepa pečená nebo klasicky zavařená. Ale nebojte se jí ani v její syrové podobě. Překvapí vás sice trochu zemitou chutí, ale zaručeně osvěží. Přidejte si ji do smoothie nebo ji společně s mrkví hoďte do odšťavňovače.

červená řepa

7) Lesní plody – maliny, borůvky, ostružiny i plody černého bezu

Všechny jmenované bobule mají na náš organismus podobně příznivý vliv jako červená řepa. Pomáhají při správné pigmentaci pokožky a zároveň jsou doslova nabité vitaminy a minerály. Pokud je konzumujete rovnou čerstvé z vlastní zahrádky nebo si je natrháte v lese, bude to značka ideál.

Jen pozor u plodů černého bezu, ty za syrova nejezte. Čerstvé plody mají projímavé účinky, proto se doporučuje jejich tepelná úprava nebo usušení. Na konci sezóny z nich ale můžete vyrobit báječný zdravý sirup nebo marmeládu, které vám ve špajzu vydrží až do příští opalovací sezóny.

lesní plody

8) Vejce

Vejce jsou sice maličko mimo náš sortiment ovoce a zelenina, ovšem pro správnou regeneraci pokožky jednou z nejlepších voleb. Obsahují totiž velké množství vitaminů, zvláště žloutek je bohatý na vitamin B6 a omega 3 a 6 mastné kyseliny, které napomáhají regeneraci i hydrataci pokožky a podpoří její zdravé opalování.

vejce

Jak to máte vy? Podporujete své opálení speciálně sestaveným jídelníčkem, nebo to vůbec neřešíte?

Zdroj obrázků: Fotobanka Pixabay

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *