Jarní únava
24.3.2019
Kategorie: Inspirace, Nezařazené, Zdraví

5 snadných tipů, jak se vypořádat s jarní únavou

Odborníci tvrdí, že jarní únava (ostatně stejně jako ta podzimní) souvisí s našimi biorytmy a přepadá nás právě v období, kdy se znatelně prodlužuje den a my začínáme být fyzicky aktivnější. Mění se i atmosférický tlak. V zimě jsme měli slunce a světla nedostatek a najednou je tomu naopak.

S prvními jarními paprsky nás příroda automaticky vytáhne ven a navíc vybízí k činorodosti. Ovšem pro tělo je to trochu šok a u některých jedinců může paradoxně dostatek světla a slunečních paprsků vyvolat vznik depresivních stavů podobně, jako je tomu u podzimní únavy a ubývajícího světla.

Na jaře jsme natěšeni vyrazit ven na procházku, na kolo či in-line brusle a k tomu ještě chceme rychle stihnout kompletní jarní úklid domu a první práce na zahradě. Tolik akčnosti najednou je ale pro tělo po lenošivé zimě prostě velký nápor. Nemá na všechny naše aktivity dostatek energie. Svaly máme ochablé a zásoby vitaminu D vyčerpané. Disharmonie mezi příjmem a výdejem energie, který je větší než její stávající zásoba, se pak rychle může projevit únavou a ospalostí.

jarní únava

Jarní únava není nemoc

Ovšem dobrá zpráva je, že problém s jarní únavou není civilizační choroba moderní doby. Je to naopak docela přirozená věc a ani naši předkové to s ní v dávných dobách údajně neměli jinak.

Imunita našeho těla také bývá po zimě oslabena různými přechozenými virózami a angínami. Často je problém rovněž celkové překyselení organismu, protože v naší stravě v posledních měsících převládalo málo zásadotvorných potravin, zato jsme tělo dostatečně zásobili cukry, tuky, alkoholem či masem, které přispívají k překyselení.

Podle čeho můžete poznat, že trpíte jarní únavou?

Každý z nás jsme jinak citlivý, někdo by mohl skály lámat celý rok, druhý naopak na těle zaznamená i sebemenší výkyvy počasí. Mezi nejčastější projevy jarní únavy patří celková ospalost a nechuť k jakékoli činnosti, po psychické stránce nás může pronásledovat špatná nálada, podrážděnost či pesimismus, na fyzické rovině zase bolesti hlavy či kloubů, které nemají jinou objektivní příčinu.

Jak dostat organismus opět do rovnováhy a s únavou se rychle vypořádat?

Vcelku jednoduše. Obecné rady zní:

  • Zaměřte se na kvalitní a lehčí stravu, která bude převážně zásadotvorná (zelenina, ovoce, ryby, luštěniny)
  • Zvyšte příjem potravin s obsahem vitaminu C, B, D a zinku nebo sáhněte po vitaminových doplňcích
  • Zkuste omezit sladkosti a výrobky z bílé mouky
  • Vystříhejte se na nějakou dobu alkoholu, ať mají ledviny šanci se zregenerovat
  • Udělejte si pitnou kůru z očistných bylinných čajů (cca na 6 týdnů)
  • Dopřejte si spánek alespoň 8 hodin denně (to zase potřebuje k regeneraci a detoxikaci váš mozek)
  • Nepřepínejte síly, padle-li na vás únava, dejte si pauzu
  • Nezapomínejte na přiměřený pohyb a sport na čerstvém vzduchu

strava proti jarní únavě

Opravdu není potřeba nad tím příliš bádat, stačí poslouchat své tělo a řídit se selským rozumem. Z konkrétních „receptů“ proti jarní únavě se nám osvědčily pak například tyto:

1. Neordinujte si přísné diety

Různé detoxikační a očistné diety jsou populární. Nic proti nim, ale po zimě je tělo skutečně vyčerpané a unavené, a když nasadíme ještě nějakou velmi přísnou očistnou dietu, můžeme si spíš udělat medvědí službu, protože tělu chybějící živiny prostě nedodáme. Ze začátku jara tedy úplně stačí lehký půst. Zkusit z jídelníčku eliminovat maso, nadměrné množství mléčných výrobků či vajec a dopřát si spíše lépe stravitelné potraviny. Vhodné jsou také čisté zeleninové a ovocné šťávy nebo smoothie. A samozřejmě dostatek tekutin – voda, minerálka, ale klidně také bylinné čaje na podporu očisty organismu.

Pokud chcete podpořit detoxikaci organismu, zkuste užívat zelený jíl, který dokáže absorbovat škodlivé látky a mikroorganismy z trávicího traktu.

Díky svým detoxikačním schopnostem je v období očistných kůr v oblibě také mladý ječmen, který překvapí obsahem prospěšných vitaminů a minerálů.

Na podporu funkce a očistu jater je zase bezvadný ostropestřec mariánský. Tento můžete zase popíjet klasicky ve formě čaje a nebo si ho pořídit ve formě koncentrované tinktury.

2. Vsaďte na „živé“ zelené potraviny

Co nám v zimě a v prvních jarních dnech opravdu schází, jsou důležité vitaminy z živé stravy, kterých nám hypermarketové rajče moc nedodá. Důležitou roli v jarním jídelníčku hrají tzv. zelené potraviny. Zkuste do vašeho dne zařadit třeba chlorelu či koncentrovaný tekutý chlorofyl. Jsou perfektní pro očistu organismu a doplnění některých chybějících živin.

Ovšem v našich končinách ani nemusíme pro zelené rostlinky do lékárny. Pokud žijete na venkově nebo máte možnost natrhat si čerstvé výhonky kopřiv či vám za domem vykukují lístky medvědího česneku, máte vyhráno.

Kopřivu bychom mohli klidně nazvat super potravinou, nebo spíše super bylinou a nebudeme lhát. Je mimo jiné výborná na čištění krve a podporuje činnost ledvin. Proto je na jaře tolik populární popíjení kopřivového čaje.

Náš tip:

Máte rádi ovocná či zeleninová smoothie? Zkuste si do nich přidat pár čerstvých lístků mladých kopřiv a umixovat. Dostanete okamžitě dávku vitaminu C v té nejlepší přírodní formě. Ale s množstvím kopřivy to nepřežeňte, v surovém stavu je docela ostrá a tak jí opravdu stačí pár listů.

kopřivový čaj

Také kolem medvědího česneku můžeme v posledních letech pozorovat naprostý boom. V minulosti trochu pozapomenutá rostlinka se dnes dostává na výsluní a je to dobře. Medvědí česnek je pro naše tělo přírodním antibiotikem a obsahuje například vitaminy C, A , B1 a B11. Díky allicinu  – látce, která se uvolňuje z listů až po jejich utržení (natrhání, nakrájení) nám umí pomoci při nachlazení, chřipce a dokonce dokáže zlikvidovat bakterie stafylokoka.

Lístky medvědího česneku si můžete jen tak poklást na chleba s máslem místo pažitky, udělat si z nich výborné pesto nebo přidat do zdravé pomazánky. Sbírejte ale jen jeho listy a jen do okamžiku, než začne kvést. Do té doby má totiž největší sílu. Kvetoucí rostlina pak už na síle ztrácí.

medvědí česnek

3. Nezatracujte doplňky stravy

Komu citelně chybí energie, výkonnost pokulhává a nemá moc času si denně připravovat zdravé svačinky, nemusí se stydět sáhnout po doplňcích stravy. Samozřejmě příjem vitaminů a minerálů je vždy lepší přímo z prvotních přírodních zdrojů, ale raději kvalitní podpůrný doplněk než nic.

Výborným pomocníkem při jarní únavě je například koenzym Q10. Tento enzym si umí náš organismus vyrobit sám, nicméně s přibývajícím věkem tato schopnost ubývá. Větší spotřebu máme také, když jsme ve stresu či při větší fyzické zátěži. Koenzym Q10 je důležitým prvkem pro tvorbu energie v buňkách, přispívá ke správné činnosti srdce a působí rovněž jako antioxidant. Pokud ho máme nedostatek, můžeme pociťovat potíže se srdeční činností a snížení celkové odolnosti a tělesné vitality.

4. Choďte na čerstvý vzduch

V uzavřených místnostech dnes bohužel trávíme většinu času. Ne nadarmo se v posledních letech začíná hovořit o tvz. syndromu nemocných budov. Braňte se mu včas a choďte ven, co nejvíce to jde. Přispějete tak k lepšímu okysličení celého těla včetně mozku. Budete se cítit lépe a bude vám to i lépe myslet. Samozřejmě vždy je lepší procházka na čerstvém vzduchu v lese než ve městě zahaleném smogovým příkrovem.

Každopádně když můžete, vystavte tvář jarnímu slunci a načerpejte si tak chybějící vitamin D. Vitamin D naše tělo potřebuje jako sůl, aby udrželo v kondici imunitní systém, pevné kosti a pružné svaly. Po zimě nám ho však v organismu většinou moc nezbývá. „Déčko“ proto můžete doplnit ještě konzumací ryb anebo potom cestou doplňků stravy.

5. Sportujte tak, jak je vám to příjemné

Bez pohybu to nejde, to je jasné. Navíc “ve zdravém těle zdravý duch”, platí nadčasově, že ano. Pokud nepatříte k celoročním sportovcům a vaše tělo přes zimu více zahálelo, možná vám dá první jarní procházka do kopce trochu víc zabrat a prostě budete víc funět a dělat víc oddychovacích zastávek. Nestresujte se ale myšlenkami, že je vaše tělesná kondice mizerná. Začněte trénovat pozvolna a postupně přidávejte delší vzdálenost nebo obtížnost.

Na jaře jsou perfektní dlouhé procházky a lehké túry, při kterých zároveň můžete v klidu nasávat vlahý jarní vzduch a pozorovat probouzející se přírodu. Takže bude spokojeno nejen vaše tělo, ale uděláte dobře i psychice. Nebo prostě jen klidně poryjte celou zahradu. U toho si dáte do těla taky dost. Pokud si přidáte trochu intenzivnější zátěž např. jízdou na kole nebo bruslích, vyplavíte ještě více endorfinů a také serotoninu v mozku a uvidíte, že depresi a sklíčenosti můžete dát navždy sbohem.

jarní únava

Trápí vás také  pravidelná jarní únava? Jak se s ní vyrovnáváte?

 

Zdroj obrázků: Fotobanka Pixabay

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *