dietní stravování

3 nejznámější diety, které pohnuly světem – zjistěte, v čem spočívají!

Také vás v minulosti zasáhla módní dietní vlna, kdy jste večery trávili vařením „tukožroutské“ polévky, hltali převratné stravovací rady paní Mačingové nebo podlehli pohodlnému konceptu krabičkové diety a doufali, že díky nim budete mít do léta tělo jako ze žurnálu?

Nejste v tom sami. Jen málokdo z nás má takové štěstí a natolik rychlý metabolismus, že se v jídle nemusí nijak zvlášť omezovat, a nepřibere, ani když si dává pravidelnou večeři o 3 chodech. Většinou je to naopak. Také s postupujícím věkem a ubývajícím tělesným pohybem může být boj s nadbytečnými kily docela usilovný.

Jednou jsem se snažila spočítat názvy všech diet, které po internetu kolují. U čísla 35 mě to přestalo bavit a to jsem stále nebyla u konce. Různá časová období s sebou přinesly také různé typy diet a stravovacích doporučení. Některé seriózní a účinné, jiné naopak bláznivé a naprosto kontraproduktivní.

Jaké jsou ty nejznámější diety, kterým v jednu chvíli podlehl celý svět, nejedna celebrita a možná i vy?

1. Paleo dieta

Paleo dieta (neboli paleolitická dieta) nespočívá jen ve specifickém stravování. V širším pojetí ji chápeme spíše jako životní styl. Podobně jako vegetariánství či makrobiotiku.

paleo dieta

Na jakém principu paleo dieta funguje?

Na dodržování podobného jídelníčku jaký měli naši předkové v pravěku a době kamenné. Tehdy člověk jedl jen to, co posbíral v přírodě (rostliny, byliny, bobule, kořeny, houby) nebo ulovil. Doporučuje jíst „přírodně“ –  jen základní suroviny, které nebyly člověkem dále nijak zpracovány nebo průmyslově upraveny.

Co nejíst: Paleo strava pracuje s faktem, že zpracované potraviny narušují naše přirozené trávení. V jídelníčku při paleo dietě tak nenajdete žádné obiloviny (tím pádem ani mouku a výrobky z ní), mléčné výrobky nebo rafinovaný cukr. Nepatří sem ani brambory, luštěniny (včetně sóji) a všechny průmyslově zpracované potraviny.

Co jíst: Základem, na kterém paleo strava staví, jsou zelenina, ovoce, vejce, semínka, houby, kořínky, koření a samozřejmě také maso a ryby i mořské plody. K pití si můžete dát jen čistou vodu, bylinkový čaj nebo čerstvě vymačkané ovocné či zeleninové šťávy.

Na první pohled je tedy jasné, že tato strava je založena na vysokém příjmu zdravých potravin, tuků a bílkovin a minimálním příjmu sacharidů. Necpeme se při ní žádným fastfoodem, hotovkami, sušenkami ani pečivem. Pokud je pak paleo jídelníček postaven správně, vyváženě, dodáme tělu veškeré potřebné živiny a můžeme říci, že se jedná o efektivní způsob stravování, který vede ke zlepšení zdraví i tělesné kondice.

Rizikem však může být zvýšená konzumace živočišných tuků (a nasycených mastných kyselin), které mohou přispívat ke vzniku cholesterolu a ucpávání tepen. Nadměrný příjem bílkovin zase víc zatěžuje ledviny. Snížený příjem sacharidů se u některých jedinců může projevovat nedostatkem energie a únavou.Paleolitická dieta

Naše knižní tipy:

Pokud vás paleolitická strava zajímá, načerpejte více informací včetně tipů na konkrétní jídelníčky z knihy Paleo – cesta ke zdraví. Najdete zde stručný úvod do filozofie paleo stravy a hlavně spoustu pestrých receptů na principu palea.

Zajímavě zpracovaná je také kniha Paleolitická dieta. Tato útlá publikace vám poskytne všechny důležité informace k cestě za optimálním stravováním podle paleo principů.

2. Keto dieta

Keto dieta, ketonová dieta, ketogenní dieta nebo také proteinová dieta. Určitě jste se s ní v posledních letech setkali. V čem je ketodieta charakteristická?

Jedná se o stravu založenou na zvýšeném příjmu bílkovin a tuků a nízkému příjmu sacharidů. Ty jsou sice povoleny, ale jen ve velmi malém množství.

keto dietaKeto stravování je postaveno na principu, že pokud přijímáme jen potraviny obsahující bílkoviny, tuky a skoro žádné sacharidy, dostane se naše tělo do stavu zvaného ketóza. Při ketóze si pak organismus umí vyrobit energii z tukové tkáně. Pokud bychom mu dali cukry, vezme si energii primárně z glukózy, ale když mu sacharidy nedáme, zásoby glukózy v těle se vyčerpají a organismus si díky tomu vyrobí energii sám právě z tuku. A to nastartuje hubnoucí proces. Lidově řečeno při ketóze se začíná „spalovat tuk“.

Je však potřeba být na sebe přísný a nepřekračovat povolený příjem sacharidů max. 40 g denně, jinak nebude dieta fungovat, jak by měla.

Mimochodem – vysokoproteinové potraviny obecně zažívají velký boom. A výrobci to už zjistili. Stačí se podívat do regálů supermarketů, kde to jde, dostane produkt nálepku „vysoký obsah proteinů“ nebo něco podobného, z čeho má být zákazníkovi okamžitě jasné, že se jedná o „zdraví prospěšný“ produkt.

Co jíst při keto dietě: potraviny bohaté na zdravé tuky – oříšky, semínka, avokádo, panenské oleje (např. olivový olej), dále maso, mléčné výrobky (nepřislazované) a zeleninu (vybírejte tu s nižším obsahem škrobů).

Co nejíst: ovoce, obiloviny, pečivo a všechny potraviny obsahující velké množství sacharidů. Vyhněte se i zelenině s vyšším obsahem škrobů, jako jsou červená řepa, mrkev, hrášek, kukuřice, ale i bramborám a luštěninám. Nepijte slazené nápoje, alkohol a kávu.

U keto diety se opravdu hubne, respektive dochází k úbytku tělesné hmotnosti. Ovšem v první řadě je to způsobeno odplavováním vyššího množství vody. K tomu dochází, když jsou naše ledviny zatíženy větším množstvím toxinů, které vznikají nadměrnou konzumací bílkovin. Z toho důvodu tedy odborníci nepovažují keto dietu za vhodný způsob stravování na delší dobu. Lepší je držet ji jen krátkodobě např. max. na 1 měsíc.ketodieta pro začátečníky

Malý příjem sacharidů také u někoho může (podobně jako u paleo stravy) zapříčinit únavu, nedostatek energie nebo i bolesti hlavy zejména v prvních dnech diety.

Náš knižní tip:

Přečtěte si o keto dietě více v knize Ketodieta pro začátečníky od Amy Ramos. Najdete zde vše potřebné, co se ketogenické diety a keto životního stylu týče. Včetně spousty rad a receptů a také 14denního stravovacího plánu.

3. Cambridge dieta

Nevím, jak vy, ale v mém okolí se s Cambridge dietou v posledních 2 letech doslova roztrhl pytel. Drží ji snad každá třetí kolegyně a dokonce vím i o několika mužích, kteří jejímu trendu také úspěšně podlehli.

Tuhle dietu původně vymysleli odborníci na výživu ve Velké Británii.

Jejím primárním cílem byla léčba nadměrně obézních pacientů, u kterých bylo cambridge dietapotřeba snížit hmotnost opravdu radikálně, třeba až o 50 kg. Vzhledem k tomu, že dieta měla prokazatelný efekt, rozšířila se pak rychlostí blesku mezi běžnou populaci a dnes ji drží i ten, kdo chce shodit třeba i jen pár kil.

Cambridge dieta se od paleo nebo keto liší už v tom, že je v prvé řadě potřeba navštívit certifikovaného poradce, který vám nejprve provede základní diagnostiku, zváží vás, poptá se vás na pár otázek a poté navrhne ideální jídelníček.

Cambridge je zpočátku postavena na jídelníčku z instantních jídel, ve kterých by měl být větší podíl bílkovin a zdravých tuků a minimum sacharidů. V první fázi diety tak budete jíst pouze instantní koktejly, kaše, polévky a výživové tyčinky či smoothie.

Běžné potraviny jsou nepřípustné. Ty se přidávají až postupně a to tak, abyste se drželi na nízkosacharidové vlně, podobně jako je tomu u keto diety.

Co se této dietě nedá upřít je fakt, že po ní skutečně dochází k relativně rychlému úbytku hmotnosti. Během měsíce můžete zhubnout až 8 kil. Ale to hlavně díky tomu, že strava je postavena na nižším příjmu kalorií. Po pár dnech však můžete mít instantních jídel doslova plné zuby, proto tento typ diety nemusí vyhovovat každému.

Navíc tento způsob stravování není nejlevnější. Jedno jídlo stojí asi 75 Kč, jelikož denně máte předepsaná 3 jídla, cenově vychází měsíc na instantní „cambridge stravě“ na zhruba 6.800 Kč. Tato investice se však s postupem času, kdy začnete přidávat klasickou stravu, snižuje.

Závěrem: Zhubněte bez diet!

dieta

Dietní stravování nás v každém případě může nastartovat a pomoci při hubnutí. Ale žádná zázračná dieta, po které by vám nenáviděné tukové prstence z bříška navždy bez námahy zmizely jako mávnutím kouzelného proutku, prostě neexistuje. Nebo ji alespoň dosud nikdo neobjevil.

Navíc pokud se po skončení jakékoli diety postupně vrátíte do starých stravovacích kolejí, budete mít kvůli jojo efektu kila brzo zpět. Takže bez pevné vůle, zdravé životosprávy a dostatku pohybu to stejně nakonec asi nepůjde. Ale to jste asi slyšet nechtěli…

Abychom článek završili optimisticky, mám pro vás poslední knižní tip.Velmi osobní kniha o zdraví

Znáte Margit Slimákovou? Pokud se alespoň trochu zajímáte o to, co jíte, tak pravděpodobně ano. Na její knihu s názvem Velmi osobní kniha o zdraví jsem před nedávnem narazila v knihkupectví docela náhodou a musím nezaujatě konstatovat, že opravdu stojí za přečtení.

Nejenže je kniha nádherně a netradičně graficky zpracovaná, ale přináší hlavně rozumný pohled na zdravé stravování a životní styl. V prvé řadě se tu dozvíte, že „Až dočtete tuto výjimečnou knihu, uleví se vám. Už nikdy vás nenapadne držet dietu. Zjistíte totiž, že žít zdravě je mnohem přirozenější, logičtější a jednodušší než jste si mysleli.”

 

 

Zdroj obrázků: Fotobanka Pixabay

Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *