zdravotní účinky kávy
11.2.2019
Kategorie: Delikatesy, Nezařazené, Zdraví

13 faktů o kávě, které vás zaručeně potěší

 „Potřebuju kafe!“ Věta, která vám možná právě teď zní v hlavě. Nebo ji zrovna pronesl někdo vedle vás v práci. Slyšíme ji denně. Myslíme na ni denně. Pití kávy prostě neodmyslitelně patří k našemu životnímu stylu.

Ačkoli Česká republika rozhodně nepatří na špici v konzumaci kávy, oblíbeným nápojem u nás káva bezpochyby je. Průměrně jí spotřebujeme něco kolem 3 kg na hlavu za rok a 75 % z nás si dopřeje minimálně jeden šálek voňavé kávy denně.

Milovníků kávy u nás přibývá možná i se stoupajícím počtem kvalitních kaváren, kde vám naservírují profesionálně připravený nápoj. Hodně domácností se už také vybavilo výkonnými kávovary, se kterými si dnes už můžeme v teple svých bytů dopřát stejně dobrou chuť kávy jako z kavárny.

Možná vás ale občas trápí výčitky, že pití kávy zas tak zdravé není. Můžete však zůstat v klidu. Uvařte si svůj odpolední šálek, hoďte nohy nahoru a přečtěte si pár faktů, které o kávě zjistili vědci z odborných kruhů. Uvidíte, že potom vám bude chutnat ještě víc…

kvalitní káva

Káva našemu zdraví prospívá

Káva totiž není jen energetický nakopávač díky obsahu kofeinu. Pokud ji konzumujeme s mírou, je pro náš organismus zdravá víc, než si myslíme.

„Káva tělo nedehydruje. Jinak by už ze mě byl na troud vysušený prach.“ (Franz Kafka)

Tušili jste například, že káva může snížit riziko postižení Alzheimerovou chorobou? Nebo že u konzumentů kávy je až o 40 % nižší riziko onemocnění rakovinou jater, protože tento skvělý nápoj obsahuje specifické antioxidanty zabraňující jaterní fibróze?

Prospěšnost kávy můžeme díky vysokému obsahu antioxidantů směle řadit na stejnou příčku jako zelený čaj. Těch antioxidantů má dokonce o něco více, než zmíněný čaj.

Káva = zdravá? Ano!

Našli jsme pro vás pár zajímavých faktů, které vás potěší:

1. Zvyšuje myšlenkový výkonkvalitní káva s mlékem

Jak zjistil John Hopkins z Baltimorské univerzity, nepůsobí kofein v kávě pouze jako výrazné energetické povzbuzení organismu, ale zároveň zlepšuje naše myšlení. Už 200 mg kofeinu zvyšuje schopnost pamatovat si data a pomáhá tak při učení.

2. Umí ztlumit bolest

Hlavně u namožených svalů. Už malé množství 2 šálků kávy může podle výzkumů pomoc se snížením bolesti.

3. Umí vzbudit sexuální vzrušení

To platí především u žen. Vyzkoumali to vědci z Jihozápadní univerzity  v Georgetownu v Texasu. Kofein totiž dokáže stimulovat přesně ty oblasti mozku, které jsou zodpovědné za sexuální vzrušení.

4. Snižuje riziko diabetu

Lépe řečeno cukrovky druhého typu, a to až o slušných 50 %. Ovšem jen u toho, kdo jí denně vypije alespoň čtyři šálky. Každý další šálek snižuje riziko ještě o dalších 7 %, jak vyplývá ze studie Americké chemické společnosti (ACS).

5. Potlačuje zápach z úst

Protože některé látky obsažené v kávě působí antibakteriálně, postarají se o váš lepší dech. Aspoň tolik tvrdí jedna studie z Telavivské univerzity v Izraeli. Ovšem tohle pravidlo platí pouze pro černou kávu bez mléka. Naopak káva s mlékem váš dech zhoršuje. Důvod: Bakterie v ústech rozkládají kávu i mléko opět na nevábně vonící substanci.

6. Snižuje riziko rakoviny kůže

Toto platí v prvé řadě pro ženy. Podle zkoumaného vzorku žen,  které se zúčastnily jedné studie na Harvardské univerzitě, byly ty dámy, které pily 3 a více šálků kávy za den,  prokazatelně méně náchylné k onemocnění rakovinou kůže.

7. Pitím kávy předcházíte Parkinsonovi

Ano, podobně jako u Alzheimerovy choroby, může pravidelný příjem kofeinu z kávy snižovat riziko, že vás postihne nevyléčitelná Parkinsonova nemoc.

8. Vůně kávy snižuje stres

Káva nádherně voní a už tento samotný fakt, který dokáže nabudit naše čichové buňky, snižuje úroveň stresu. Na univerzitě v Soulu provedli výzkum na potkanech a zjstili, že každé zvíře, které bylo vystaveno intenzivnímu aroma kávy, prokazovalo oproti ostatním rozdíly v tvorbě mozkových proteinů, které jsou zodpovědné za pocit stresu a únavy.

9. Kofein s glukózou pro bystrý mozek

mlětá káva

Káva a koláček po obědě? To vůbec není špatný nápad! Protože zatímco budeme popíjet své preso a přikusovat k němu dortík, stimulujeme současně naše mozkové buňky. Toto zajímavé zjištění udělali výzkumníci z univerzity v Barceloně.

Tomografické vyšetření mozku zkoumaných osob totiž prokazatelně ukázalo, že kombinace kofeinu a glukózy zvyšuje kognitivní procesy v mozku, zlepšuje se zejména naše pozornost, paměť a efektivita myšlení.

11. Káva probouzí inspiraci

Kávu za svého života popíjelo mnoho slavných umělců. Například skladatel Ludwig van Beethoven si každý den pravidelně odpočítal 60 kávových zrn, ze kterých si uvařil silnou moka kávu. Dělal tak každý den po celý život. Francouzský romantik Honoré de Balzac zase denně vypil několik káv hlavně proto, aby zůstal vzhůru. Pracoval obvykle až 12 hodin denně a bez kávy by to nevydržel.

12. Chrání proti zánětům

K tomuto výsledku dospěli vědci ze Stanfordské univerzity. Díky kávě se můžete vyvarovat zejména chronických zánětů, které často přicházejí s pokročilým věkem. Popíjením kávy tedy preventivně chráníte srdce a eliminujete riziko srdečních onemocnění, čímž si prodlužujete život.

13. Pomáhá proti depresi

Lidé, kteří vypijí každý den čtyři nebo pět šálků kávy, mají oproti lidem, kteří se kávě vyhýbají, o deset procent nižší riziko, že onemocní depresí. Důvodem jsou obsažené antioxidanty, které stimulují produkci serotoninu, dopaminu a noradrenalinu, a tím v organismu vyvolávají určitý pocit spokojenosti. Dva až čtyři šálky kávy denně snižují riziko sebevraždy až o 50 %.

espresso

Shrnuto, podtrženo: Kdo pije kávu, žije déle. K tomu dospěla i rozsáhlá harvardská meta studie, kdy vědci analyzovali více než 200 000 datových záznamů o výživových zvyklostech v průběhu dlouhých 30 let. Výsledky studie jasně prokázaly, že kdo vypil až 5 šálků kávy denně, byl méně ohrožen rizikem kardiovaskulárních chorob a cukrovkou než ti, co kávu nepijí vůbec. A navíc kýžený efekt má dokonce i káva bez kofeinu!

Nutno samozřejmě podotknout, že ačkoli je káva obecně zdraví prospěšná, její nadměrné pití (asi nad 6 šálků denně) s sebou zdravotní rizika už přinést může. Ostatně jako vše, u čeho není dodržena rozumná míra.

Každopádně myslím, že čas na šálek dobré brazilské kávy právě nastal…

 

 

Zdroj obrázků je Pixabay

Štítky:
Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *